söndag 10 februari 2013

Räkcurry

Dagen har varit aktiv. Klockan ringde vid 6 och vi packar och gör oss i ordning för dagens skidtävling, Ulricehamnsloppet. Mannen vill seeda sig i Vasaloppet, startled 4 eller bättre. Varmchoklad, te, piroger, frukt, kesella, smörgås, nickenyfikenaskar och varsin bulle (inte till mig då) packades i picknickväskan. Varma kliiga kläder och dagen var igång. Loppet var tungkört och mannen har ännu inte fått tillgång till seedningsresultat. Taggad är han iallafall för att köra Ymerloppet till helgen. Trötta och väl hemma tog jag beslutet att åka till gymmet en timme med lovorden "jag lager mat när jag kommer hem vid åtta.." Därför blev det fastfood a la grande (använde till och med gårdagens spagette - jag vet!)

Räkcurry med champinjoner, lök och paprika (ca 315kcal inkl 2dl kokt fulkornspasta enligt min uträkning)


Recept (2port)
170g räkor (för lite protein - bättre med 2 burkar till 3port!)
2dl ostsås Kelda 8%
1-2dl soyamjölk
1 lök gul
1 klyfta vitlök
1 paprika
5-6 champinjoner
curry
salt
citron

Bryn gul- och vitlök i citron, tillsätt curry och fräs. Tillsätt räkorna lite snabbt och ta bort från plattan. Stek paprika och champinjoner tillsätt ostsås och soyamjölk. Ner med räkorna och sjud. Jag kokade upp för jag använde räkor i lag vilket jag är allergisk mot men eftersom det fanns i kylen så fick det helt enkelt bli det. Servera med spagetti och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar